La Vie D’Adele

Mavi En Sıcak Renktir/Blue is the Warmest Color

bize her gün festival başka sinema (600 x 348)

Kasım ayının başlarında Başka Sinema festivalinin tanıtımını gördüğümde çok heyecanladım çünkü uzun zamandır beklediğim film de festival kapsamındaydı: Mavi En Sıcak Renktir. Festival başlar başlamaz koşup filmi izledim. Sanırım bir sinema seyircisi olarak yaptığım en doğru hareketti.

In early november I was very excited when I saw the advertisement of The Other Cinema Festival as a movie that I had been waiting for so long was a part of it: Blue is the Warmest Colour. As soon as the festival started, I ran to see the movie. I suppose it was the best decision I made as a spectator.

Orijinal ismi La Vie D’Adele olan filmin yönetmeni Abdellatif Kechiche. Konusunu bir çizgi romandan alan film, Adele adında bir lise öğrencisinin hayatına yoğunlaşıyor;  Adele’in aşkı ve kendini keşfedişini bizlere sunuyor. Ama hayır, göründüğü kadar basit bir konu değil bu. Çünkü Adele’i canlandıran Yunan asıllı genç oyuncu Adele Exarchopoulos’un yanı sıra en sevdiğim oyunculardan biri olan Lea Seydoux işin içinde. Ee Lea oldu mu bir film nasıl kötü olabilir ki? Adele, Emma(Lea Seydoux) ile karşılaşıyor ve hayatı değişiyor. Ah ah, hangimizin değişmez ki?

Abdellatif Kechiche is in the director seat for “La Vie D’Adele”, as it is called in French. The movie, adopted from a graphic novel, focuses on a high-school student, Adele, and presents her exploring love and herself. Though, this is not a basic thing as it seems: Other than Adele Exarchopoulos, young actress of Greek origin, who acts out Adele, Lea Seydoux, one of my favorite actresses, is as well involved. So, how can a movie be rated poor if Lea is in it? Adele meets Emma (Lea Seydoux) and her life changes. Well, who may remain unchanged upon meeting her?

Yönetmen Kechiche, oyunculardan en mükemmel gerçekliği elde edebilmek için onları hiç beklemedikleri anlarda görüntülemiş, kimi sahnelerin çekimiyse 10 saat kadar sürmüş. Adele ve Lea bundan epey şikayetçi olmuşlar, hatta Cannes Film Festivali’nden önce Kechiche ile araları bozulmuş ama karşılığı bu MÜKEMMEL film ve Altın Palmiye olmuş.

Director Kechiche shot the scenes at most unexpected moments to achieve the striking reality but some of the scenes took about 10 hours to take. Adele and Lea complained about that a lot; they even had some problems with Kechiche before Cannes Festival because of that, though its prizes were this PERFECT movie and Palme D’Or.

Filmin gerçekçiliği dışında bende heyecan yaratan bir diğer tarafı da oyuncuların çok yakından ve makyajsız çekilmesi oldu. Böylece dudağın kenarına bulaşan makarna sosundan bacaklardaki çatlaklara kadar her şey tüm netliğiyle ortadaydı. İşin ilginci kusur olarak kabul ettiğimiz şeyler çekici hale gelmişti ve bunları izlemekten sonsuz zevk aldım.

Other than its reality, another side of this movie that made me very excited was that the scenes were taken in close-up and actresses were not wearing any make-up: Everything was fully exposed from the pasta sauce that smeared by the lip to the skin cracks. The interesting part of that was that the things we usually accept as “faults” became actually “attractive” and I had infinite pleasure watching those.

La vie d’Adele tarihte bir ilke imza attı ve hem yönetmenine hem de başroldeki iki oyuncusuna Altın Palmiye’yi getirdi. Benim naçizane sinema dünyamda da bir “milat” oldu.

La Vie D’Adele put its name into pages of history as its director and both leading actresses put their hands on Palme D’Or. It as well became a “milestone” for my humble world of movies.

Oppo

Advertisements

One thought on “La Vie D’Adele

  1. Pingback: Kant-Hegel-Deleuze-Zizek Dörtgeni İçinden Çıkarak Doğanın Sonsuzluğunun İçkin Olduğu Aşkınsal Bir Anlam Dünyası Yaratan Transendental Materyalizm’in Ölümsüz Öznesi Schelling | Senselogi©

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s